szkolenia dla firm

Przeciwdziałanie mobbingowi i jego skutkom prawnym

Program szkolenia

1. Pojęcie mobbingu – regulacje prawne

  • Definicja mobbingu w  kodeksie pracy
  • Mobbing w aspekcie regulacji i norm międzynarodowych (konwencji MOP, dyrektyw unijnych)
  • Różnice i podobieństwa: mobbing  oraz stalking w ujęciu prawnym

2. Mobbing jako zjawisko społeczne

  • Przyczyny, charakterystyka, czas trwania

3. Mobbing w ujęciu psychologicznym

  • Osobowość i metody postępowania sprawcy mobbingu
  • Ofiara mobbingu:  charakterystyka oraz symptomy mobbingu

4. Przyczyny mobbingu w środowisku pracy

  • Okoliczności wpływające na powstanie sytuacji mobbingowych w środowisku zawodowych, w tym wadliwa komunikacja w firmie
  • Nieumiejętne egzekwowanie obowiązków jako przejawy dyskryminacjinlub mobbingu
  • Pozostałe najczęściej stwierdzane przyczyny mobbingu
  • Fazy mobbingu

5. Mobbing wielopłaszczyznowy w środowisku pracy – typy praktyk

  • Mobbing stosowany przez pracodawcę
  • Mobbing  stosowany przez współpracowników
  • Mobbing  wobec przełożonego

6. Egzekwowanie obowiązków pracowniczych oraz granice kontroli nad pracownikami

  • Należyte wykonywanie powierzonych zadań i przestrzeganie obowiązków zgodnie z zakresem odpowiedzialności
  • Dbałość o dobro firmy
  • Przestrzeganie zasad etyki zawodowej
  • Zasady tajemnicy korespondencji
  • Prawo do ochrony wizerunku
  • Formy oceny pracownika oraz stosowanie kar porządkowych
  • Egzekwowanie poleceń przekraczających zakres obowiązków pracowniczych

7. Profilaktyka przeciwdziałania mobbingowi w środowisku pracy

  • Klarowne zakresy kompetencji pracowników
  • Stosowanie reguł komunikacji bez przemocy
  • Ustalanie zasad etyki i jasnych reguł współpracy
  • Szkolenia w zakresie miękkich kompetencji, w tym technik radzenia sobie
  • Z emocjami oraz  odnoszenia się do faktów
  • Doskonalenie metod i narzędzi zzl
  • Budowanie umiejętności niezbędnych w radzeniu sobie z mobbingiem – komunikacja bez przemocy, rozwiązywanie konfliktów

8. Procedury zapewniające właściwy przepływ informacji w firmie oraz przeciwdziałanie mobbingowi, w szczególności

  • Stosowanie przejrzystych systemów ocen pracowniczych
  • Tworzenie ścieżek kariery
  • Zapoznanie pracowników z przepisami  k.p. dot. równego traktowania w zatrudnieniu
  • Kodeks etyki zawodowej
  • Procedury antymobbingowe, w tym kodeks postępowania antymobbingowego

9. Granice między mobbingiem i dyskryminacją

  • Ustawowa definicja dyskryminacji w środowisku pracy
  • Dyskryminacja: bezpośrednia i pośrednia
  • Podżeganie i molestowanie jako szczególne formy dyskryminacji:
    • zachowania zmierzające do naruszenia godności, upokorzenia pracownika jako forma molestowania (w tym przykłady rozstrzygnięć sądowych)
    • aspekty molestowania seksualnego w środowisku pracy: – przejawy, definicje prawne i przykłady rozstrzygnięć w sprawach o molestowanie seksualne
  • Przekroczenie granic ochrony dóbr osobistych
  • Różnice między mobbingiem, dyskryminacją a sporadycznymi przypadkami szykanowaniem pracownika

10. Ustawowo dopuszczalne różnicowanie w zatrudnieniu

11. Sytuacje nie będące mobbingiem

12. Koszty mobbingu

  • Koszty mobbingu ponoszone przez pracownika
  • Koszty mobbingu po stronie pracodawcy

13. Zasady odpowiedzialności z tytułu mobbingu

  • Ciężar dowodu w postępowaniu przed sądem pracy w sprawach o mobbing
  • Odpowiedzialność pracodawcy
  • Odpowiedzialnośc pracownika – sprawcy mobbingu. Regres pracodawcy

14. Spory oraz dochodzenie roszczeń z powodu mobbingu

  • Zadośćuczynienie w przypadku rozstroju zdrowia na skutek mobbingu
  • Odszkodowanie w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z powodu
    • mobbingu oraz dyskryminacji w zatrudnieniu w świetle przepisów oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących:
    • ochrony dóbr osobistych
    • równych praw w zakresie wynagrodzenia z tytułu jednakowego
    • wypełniania takich samych obowiązków
    • równego traktowania kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu oraz zakazu
    • stosowania pozostałych przesłanek dyskryminacyjnych, o których mowa w art. 11(3) kodeksu pracy
    • prawa do wypoczynku
    • prawa do bezpiecznych warunków pracy
    • zasady współuczestniczenia pracowników w zarządzaniu firmą i zasady reprezentacji interesów pracowniczych
    • nawiązania/ rozwiązania umowy o pracę
    • warunków pracy, w tym zasad wynagradzania, awansowania,  podnoszenia kwalifikacji zawodowych – rodzaju umowy o pracę
    • dochodzenie roszczeń przed sądem cywilnym, sankcje karne.
    • ugoda sądowa, ugoda pozasądowa oraz postępowanie mediacyjne
    • skuteczne metody i narzędzia zwalniające pracodawcę z wypłaty
    • odszkodowania oraz zadośćuczynienia na wypadek zarzutu mobbingu

15.  Ocena częstotliwości i  przejawów zjawiska w oparciu o dane statystyczne, w tym również oficjalne informacje na temat postępowań skargowych w ww. zakresie prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy


Powyższy program realizujemy w postaci >> szkolenia wewnętrznego


 

Name Position
O nas

KRS: 0000364556
REGON: 241710203
NIP: 6342760734

Numer rachunku
ING BANK ŚLĄSKI
17 1050 1399 1000 0023 5086 5685

Kontakt

Instytut Szkoleniowy
A&D Sp. z o.o.
ul. Nowolipki 28A/16
01-019 Warszawa

Pozostałe
szkolenia
Newsletter